U moru svih sastojaka kozmetike i velikoj ponudi gotovih proizvoda ponekad je teško plivati, a u tim trenucima pomaže stručno mišljenje. O svemu tome razgovarali smo s docenticom Josipom Bukić, magistrom farmacije, koja već gotovo dvije godine vodi i instagram profil @skincareznanost.
Što je kozmetika za tebe? Kada se javila ta ljubav?
Ne bih baš rekla da je ovo bila ljubav na prvi pogled jer mi je prvi susret s kozmetikom bio onaj u srednjoškolskim danima kada sam se borila s teškim aknama, a nažalost tada kao potrošači uistinu nismo imali izbor preparata za njegu kože kakav imamo danas. Nakon početnih trzavica, tijekom studija na Farmaceutsko-biokemijskom fakultetu u Zagrebu u sklopu kolegija Kozmetologija učila sam o aktivnim sastojcima, ali i načinima izrade kozmetičkih proizvoda. Završetkom studija počinjem raditi u ljekarni te skoro 3 godine s pacijentima prolazim različitu kožnu problematiku i pojedinačne tegobe. Kod idućeg (i današnjeg) poslodavca, na Katedri za farmaciju Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Splitu, imam se prvi puta priliku susresti s razvojem novih proizvoda, što je zapravo dosta frustrirajući proces, jer ono što bi na papiru trebalo ispasti dobro nekada u praksi uopće ne bude kako je zamišljeno.
Srećom, cilj tada mog prvog istraživanja nije bio razviti komercijalno prihvatljivi proizvod, već ispitati učinkovitost proizvoda, na način da mjerimo objektivno uređajem za znanstvena istraživanja koliki je transepidermalni gubitak vlage, sebum na koži, koliko je koža hidrirana, glatka te crvena i ima li fleke (hiperpigmentacije). Osim ovog profesionalnog aspekta, naravno, oduvijek sam voljela isprobavati različite proizvode (nekada i iznad mogućnosti mog budžeta) pa kad se zbroje godine mog "staža" definitivno se ne mogu požaliti s portfolijem svih proizvoda koje sam dosada isprobala.
Sada razumijemo otkud ideja da se profil naziva skincareznanost, ali nas zanima otkud točno polazi ideja o otvaranju profila na društvenim mrežama?
Zapravo, samo otvaranje profila je bila novogodišnja odluka da imam neki hobi jer mi je trebalo nešto što će pridonijeti mom mentalnom zdravlju, koje je bilo dosta narušeno u doba pisanja doktorske disertacije (tijekom početka pandemije). S druge strane, oduvijek sam najveći dio plaće odvajala za kozmetiku i to isključivo onu preparativnu jer se stvarno jako rijetko šminkam pa mi se činilo logično da profil uključuje fotografije i recenzije istih. S vremenom sam shvatila da me više veseli proučavati znanstvenu literaturu na temu sastojaka uključenih u njegu kože, nego sam proces fotografiranja proizvoda ili snimanja videa, tj. sa snimanjem sebe si još uvijek nisam na ti, djelujem dosta neprirodno i ukočeno, ali tako se i osjećam dok sama sebe snimam.
Zbog toga se profil danas, ali vjerujem i u budućnosti, više temelji na prikazu informacija utemeljenih na dokazima, iz dostupne znanstvene literature. Obzirom da na poslu istu tu literaturu čitam prilikom pisanja znanstvenih radova iz područja djelotvornosti sastojaka u kozmetici, zapravo sam uspjela spojiti ugodno s korisnim.
Sada si skupila već lijepi broj godina influencerskog staža. Možeš li nam reći koja pitanja ti najčešće dolaze u inbox? Što najviše muči tvoje pratitelje i s kojim kožnim problemima se najčešće suočavaju?
Moram priznati da mi dolaze dosta različita pitanja, od onih kako se tumače rezultati znanstvenih istraživanja do onih vezanih za samoliječenje kožnih stanja ili pak njegu kože. Trudim se kod ikakvog ozbiljnijeg pitanja savjetovati osobu da se obrati liječniku, a i generalno na storyjima popratim javnozdravstvene kampanje, kako mi je to ipak struka. Često mi se javljaju kada ih muči preosjetljivost na određene sastojke ili kada urođeno imaju osjetljivu kožu i moram Vas pohvaliti da su izuzetno pozitivna iskustva podijelili sa mnom za Amino aktivator CM, ali uz zamolbu da se lansira i na tržište Bosne i Hercegovine te Srbije, jer se uistinu radi o fantastičnom i inovativnom proizvodu.
Od tvojih prvih influencerskih dana pa do danas, jesu li se mijenjali trendovi i jesi li primijetila da su tvoje pratiteljice (a i pokoji pratitelj ) ipak napredovali i naučili nešto o osnovnim sastojcima?
Ono što sam uočila kada stavljam prozorčić za pitanja na story jest to koliko sve teža postaju pitanja i koliko su određeni pojedinci duboko "zagrebali" u tematiku sastojaka kozmetike. Drago mi je i kada mi se jave u inbox da su puno toga uspjeli naučiti na mome profilu, što mi daje posebnu motivaciju da se i dalje trudim i svoje slobodno vrijeme posvećujem prenošenju znanja i informacija temeljenih na dokazima. To mi je jako lijepo jer smatram da me prate istinski zaljubljenici u kozmetiku kojima je njega kože i ta rutina zapravo velika strast i hobi koji ih ispunjava, što je za zdravlje kože u konačnici dobro i za mentalno zdravlje pojedinca.
Kakva su tvoja predviđanja skincare trendova? Na čemu će biti fokus sljedeće godine?
Nekako imam dojam da su kozmetika na tržištu, ali i istraživanja novih sastojaka, poprilično pokrili područje osjetljive kože, akni i finih linija/bora pa bismo, možda ne baš iduće godine, ali u budućnosti, mogli svjedočiti porastu popularnosti sastojaka za opuštenu kožu lica, tj. kozmetike koja bi imala učinak poput faceliftinga. Tu definitivno vidim manjak na tržištu.
Misliš li da su tvoji pratitelji, ali i studenti s kojima si svakodnevno u kontaktu, osvijestili važnost zaštite kože od štetnog sunčevog zračenja ili misliš da svi mi moramo još puno raditi na tome?
Vjerujem da stvarno jesu, općenito danas su sve informacije dostupnije, nego kada sam ja bila srednjoškolac. Veći problem je širenje dezinformacija, ali o tome bi se mogli pisati posebni tekstovi…
I za kraj, što Josipa želi u novoj godini?
Može li jedan dream big? Sudjelovati u projektu ispitivanja učinkovitosti novorazvijenih proizvoda na tržištu, publicirati ta istraživanja u uglednim znanstvenim časopisima i prikazati široj javnosti da i mi u maloj Hrvatskoj možemo doprinijeti određenom kožnom stanju. Preimenovat ću profil u @skincareskromnost! :)